VAKIDIOOT

In een sneakerwereld die gedomineerd wordt door massaproductie en snelle trends, gaat Quinten van Leeuwen zijn eigen weg. Met Vulcans Shoes wil hij laten zien dat stijl, duurzaamheid en ambacht geen tegenpolen hoeven te zijn. In dit interview vertelt Quinten over lef tonen als ondernemer, het belang van doorzettingsvermogen, maar ook hoe hij werk en privé combineert. Lees je mee?

TEKST: Lisa lubberts BEELD: Scheltens&Abbenes

First things first: wie is

Quinten in drie woorden?

Ik heb mijn omgeving om input gevraagd en zij vinden me een lefgozer, vastberaden en een doorzetter.”


In een notendop: hoe is het idee

voor Vulcans ontstaan?
“Het idee ontstond om jouw nieuwe favoriete sneaker te maken. Radicaal anders, uit liefde voor sneakers die opvallen en duurzaam zijn. Klassieke jaren ’80/’90 silhouetten krijgen een nieuwe Vulcans twist met opvallende kleuren, bijzondere materialen en Europees vakmanschap. Het geheim; vulkanisatie (een oude productietechniek die nog in maar een paar Europese fabrieken wordt toegepast) en die zolen extreem duurzaam, comfortabel en waterbestendig maakt. Met Vulcans Shoes draag je dus geen gewone sneakers: het is het bewijs dat stijl, ambacht en verantwoordelijkheid hand

in hand gaan.”

Hoeveel paar schoenen bezit je?

“Niet veel. Ik draag zelf maar een paar echte favorieten, waaronder mijn Nike Air Humara. Ik heb een sample maat en wat vrienden bij de Europese hoofdkantoren van grote sportmerken in Nederland, dat zegt denk ik genoeg.”


Leukste aan je werk?
Het leukste? Mijn ideeën tot leven zien komen. Bijvoorbeeld nu, samen met een hechte groep bevriende sales-, product- en marketingspecialisten, de droom realiseren om een sterk Europees schoenen merk neer te zetten. Mijn creatieve brein staat nooit stil; soms uitdagend, soms inspirerend. Mensen vinden het krankzinnig, maar ook moedig dat ik Vulcans opzet en run. Zelf denk ik daar niet bij na; ik doe het gewoon. Begin jaren negentig liep ik stage bij Nike, precies in de tijd van de ‘Just Do It’ campagne. Sindsdien is dat altijd mijn favoriete slogan gebleven. Nu hebben ze er een variant op: ‘Why Do It’. Ik denk dat dit een slimme reminder is om niet alleen in actie te komen, maar ook eerst stil te staan bij de reden waarom je iets doet.”

Ik leer vertrouwen te hebben in het proces: dat houdt me scherp, vastberaden en gefocust, ook als resultaten langer op zich laten wachten”

“Om echt los te komen, zoek ik graag de bergen op


En het minst?
“Geduld moeten hebben. Als start-up word je voortdurend getest. Samenwerkingen verlopen niet altijd zoals gepland en je staat niet altijd bovenaan iemands prioriteitenlijst. Toch leer ik vertrouwen te hebben in het proces. Dat houdt me scherp, vastberaden en gefocust. Ook als resultaten wat langer op zich laten wachten.”


Zo houd ik werk en privé in balans…

“Dat is een uitdaging, want werk en privé lopen bij mij voortdurend door elkaar. Eigenlijk ben ik altijd ‘aan het werk’ en dat hoor ik ook maar al te vaak van de mensen om me heen. Om ‘echt’ los te komen zoek ik graag de bergen op: snowboarden met vrienden of een dagje met mijn kinderen de pistes verkennen. Omdat de bergen niet om de hoek liggen, trek ik er hier ook graag met vrienden op uit, op zoek naar bijvoorbeeld een uitdagend mountainbikeparcours in de bossen.”


Tijd voor een elevator pitch:

wat maakt Vulcans uniek?
De wereld is klaar voor iets nieuws: sneakers die stijl en duurzaamheid wél moeiteloos combineren. In een markt vol voorspelbare ontwerpen en holle duurzaamheidsclaims kiest Vulcans radicaal voor echtheid, kwaliteit en een gedurfde retro identiteit. Geïnspireerd door sport- en subculturen brengen we klassieke jaren ’80/’90 silhouetten terug met een moderne twist en Europees vakmanschap. Onze sneakers worden handgemaakt in Europa, met gecertificeerde materialen en een gevulkaniseerde zool. Geproduceerd in een fabriek die volledig draait op zonne-energie. Als schoenmaker voel ik de verantwoordelijkheid om te laten zien wat sneakers echt kunnen zijn: stijlvol, duurzaam en dichter bij huis gemaakt. En als lid van 1% for the Planet & People investeren we actief in een betere wereld.”

Bij Behind the Pines 

Grootste misvatting over duurzame schoenen?

“Veel mensen denken dat duurzaamheid automatisch betekent dat je moet inleveren op uitstraling, comfort of design. Merken als VEJA en Allbirds zijn meer ingetogen en prima geschikt voor een casual friday op kantoor, maar dat betekent niet dat duurzaam niet stijlvol kan zijn. Bij Vulcans bewijzen we juist het tegenovergestelde: onze sneakers zijn meer uitgesproken in stijl en kleur, comfortabel en gemaakt met zorg voor mens en planeet. Het is ook enorm fijn om deze erkenning te krijgen van onze strategische partner Bever, waarvoor we exclusief enkele schoenen hebben ontwikkeld. Samen kijken we vooruit en onderzoeken we hoe we reststromen (zoals oude tenten of bergschoenen) die bij Bever worden ingeleverd kunnen transformeren tot nieuwe Vulcans sneakers. Zo combineren we radicale stijl met innovatie en duurzaamheid op elke stap.”


Wat weten maar weinig mensen over jou?
“Dat ik in mijn jongere jaren een bedrijf heb opgezet in New York. Geen makkelijke opgave voor een buitenstaander, maar het is me gelukt om er voet aan de grond te krijgen. Ook weet bijna niemand dat ik vijftien jaar heb gebokst. Beide ervaringen hebben me denk ik wel gevormd en me geleerd wat incasseren en doorzettingsvermogen echt betekenen.”


“Bijna niemand weet dat ik 15 jaar heb gebokst"

Een greep uit de huidige collectie 

Ultiem geluk is voor mij…
“Het gevoel dat iets wat ik met aandacht heb gemaakt, mensen echt tof vinden en dat ze het langdurig kunnen dragen en waarderen. Terwijl ik weet dat het eerlijk, duurzaam en met de hand is gemaakt. Creativiteit combineren met resultaat en merken dat dit klopt voor mens en planeet, dat is voor mij wel geluk. Nu alleen nog wereldvrede graag!”


Waar hoop je over vijf jaar met Vulcans te staan?
“Ik ben ambitieus en we zetten Europa nu goed op de kaart en zoeken de juiste partners daarbij. Alles gaat vrij organisch. Noord-Amerika en Azië staan zeker op onze lange termijnplanning, al moet die wereldvrede er dan eerst komen…”