PROFIEL CEO
“Ik vind het altijd
leuk om mensen
te ontmoeten die
mijn passie voor schoenen delen”
MEPHISTO
In 1965 richtte Martin Michaeli MEPHISTO op, met als doel de beste schoenen ter wereld te maken. 60 jaar later is het schoenenmerk uitgegroeid tot een van de grootste spelers wereldwijd. Het succes van MEPHISTO is gebaseerd op het brede assortiment modellen en de kwalitatieve schoenen. “We hebben écht voor ieder wat wils!” Team Textilia had het genoegen om met meneer Michaeli himself te spreken en hem een paar prangende vragen te stellen.
TEKST: GINA PESULIMA BEELD: MEPHISTO
MEPHISTO bestaat al sinds 1965… Waar staat het merk vandaag de dag?
Zijn jullie kernwaarden sinds het begin veranderd?
“In de afgelopen zes decennia is MEPHISTO uitgegroeid van een eenvoudig idee tot een internationale speler. Vandaag de dag leveren we aan meer dan tachtig landen. Wereldwijd staat ons merk voor de hoogste kwaliteit, uitstekende pasvorm en tijdloos design. Mijn doel vanaf het begin was om de beste schoen ter wereld te creëren. Dat doel staat nog steeds! Het vergt passie, expertise en doorzettingsvermogen om trouw te blijven aan een visie – zelfs in moeilijke tijden. We sluiten geen compromissen als het gaat om kwaliteit en comfort. Dat onderscheidt ons duidelijk van veel andere merken. Terwijl trends zoals fast fashion en goedkope schoenen de industrie domineren, zijn wij consequent trouw gebleven aan ons eigen pad.”
Mooi! MEPHISTO heeft de intussen vele mijlpalen bereikt, van innovaties tot prestigieuze prijzen. Waar bent u het meest trots op?
“Het vervult me met trots om te zien hoe een idee is uitgegroeid tot een wereldwijd succesvol merk. Miljoenen mensen dragen onze schoenen en velen zijn er al tientallen jaren dol op. Voor mij is dat het grootste compliment. Een van de meest ontroerende momenten was de erkenning door de Franse staat: president Jacques Chirac kende me de hoogste nationale onderscheiding toe, ‘de Chevalier de la Légion d'Honneur’: een eer die zelden wordt toegekend. Dat was echt een uniek moment.”
Wat is de belangrijkste les die u in uw carrière hebt geleerd?
“Als selfmade ondernemer heb ik al vroeg geleerd dat moed en doorzettingsvermogen de sleutels tot succes zijn. Wie kansen ziet waar anderen alleen maar problemen zien, heeft een cruciaal voordeel. Voor mij is intuïtie altijd een betrouwbare gids geweest. En het is verstandig gebleken om daarop te vertrouwen.”
Daarop voortbordurend,wat is de belangrijkste kwaliteit van een ondernemer?
“Ondernemer zijn is geen beroep; het is een mindset. Het gaat erom dingen te laten gebeuren, kansen te grijpen en iets nieuws te creëren. Ik geloof niet dat er één sleutelvaardigheid is – veel hangt af van iemands persoonlijke karakter, maar het vermogen om jezelf constant te motiveren is naar mijn mening essentieel.”

En het ondernemerschap zit in de familie, want MEPHISTO is ook het verhaal van een familie… Hoe is het om met uw kinderen te werken?
“We zijn er trots op een familiebedrijf te blijven. Dat betekent korte besluitvormingstrajecten, grote flexibiliteit en onafhankelijkheid van investeerders. Mijn kinderen hebben decennialang een belangrijke stempel gedrukt op de ontwerp- en verkoopafdelingen. Eind 2024 hebben ze zich echter teruggetrokken uit de dagelijkse gang van zaken. De familie spirit is echter gebleven, het zit immers in ons DNA. Belangrijke beslissingen worden gezamenlijk genomen binnen de raad van commissarissen, waarvan ik voorzitter ben.”
Hoe belangrijk is de Nederlandse markt eigenlijk voor MEPHISTO?
“Met zijn 18 miljoen inwoners en hoge koopkracht is Nederland een uiterst aantrekkelijke markt. Consumenten zijn er modebewust, kwaliteitsgericht en veeleisend. MEPHISTO is al decennialang stevig gevestigd in Nederland, maar we zien nog steeds een aanzienlijk groeipotentieel. In 2026 lanceren we verschillende nieuwe producten waar we al meer dan een jaar aan werken. De marktintroductie eind maart wordt bijzonder spannend, iets waar we enorm naar uitkijken.”
Hoe kijkt u tegen het huidige retaillandschap aan?
“De retailsector ondergaat al jaren een ingrijpende verandering. Digitalisering, nieuwe consumentengewoonten en kunstmatige intelligentie vormen grote uitdagingen, maar bieden ook nieuwe kansen. Markten herstructureren zich en in deze transformatie liggen kansen voor groei, innovatie en nieuwe bedrijfsmodellen.”
Heeft u een gouden tip voor beginnende eigenaren van schoenenmerken?
“Ik vind het altijd leuk om mensen te ontmoeten die mijn passie voor schoenen delen. Ik heb geen ‘gouden tip’, maar twee dingen zijn wat mij betreft cruciaal: een gedegen financiële planning en een realistische inschatting van de eigen sterke punten. Vooral in de online business zie ik vaak merken die schoenen zonder winstoogmerk verkopen. Dat is op de lange termijn niet houdbaar.”
“Als selfmade ondernemer heb
ik al vroeg geleerd dat moed en doorzettings-vermogen de sleutels tot
succes zijn”

Tot slot: Hoe ziet MEPHISTO’s driejarenplan eruit?
“We moderniseren momenteel onze fabrieken in Portugal en Frankrijk om flexibeler en efficiënter te worden: een proces dat in verschillende bouwfasen zal plaatsvinden. Tegelijkertijd hebben we de afgelopen jaren talloze innovaties ontwikkeld, die we in 2026 en 2027 geleidelijk op de markt zullen introduceren. Ons doel: ons marktaandeel vergroten en nieuwe markten betreden. Een belangrijk hoogtepunt zal de lancering zijn van de ALLROUNDER TRAMPOLINS, eind maart 2026. Dit is een performance schoen met een wereldwijd unieke vierlaagse hightech zool, waarvoor we patent hebben aangevraagd. Daarnaast zullen we in de tweede helft van 2026 verschillende nieuwe producten presenteren, waaronder remakes van bekende MEPHISTO-klassiekers en innovatieve nieuwe ontwikkelingen in meerdere categorieën. We merken een groeiende vraag onder jongere, modebewuste klanten en dit zal in toenemende mate onze toekomstige collecties vormgeven.”

“MEPHISTO is al decennialang
stevig gevestigd in Nederland,
maar we zien nog steeds een aanzienlijk groeipotentieel”