TEAM TIPS
Voor op je radar
De favoriete ontdekkingen van de redactie voor je op een rij: van opvallende nieuwe winkels en veelbelovende merken tot frisse inspiratie uit de modewereld.

Lisa Lubberts
Redacteur Lisa tipt podcast ABN AMRO:
‘Waarom de winkelstraat zichzelf opnieuw moet uitvinden’
Is de Nederlandse winkelstraat nog te redden? Hoe kunnen kleine retailers concurreren met internationale ketens? Welke formules werken wel en niet? ABN AMRO zocht het voor je uit en ving de belangrijkste bevindingen in een podcast, aan de hand van aansprekende voorbeelden. In deze eerste aflevering van de podcast Achter de Cijfers praat journalist Esther van Rijswijk met sector banker Henk Hofstede over de winkelstraat van de toekomst, waar het allang niet meer alleen draait om het kopen van spullen. “Een gesprek van twintig minuten, perfect voor tijdens je ritje naar kantoor, de showroom of je afspraak”, vindt Lisa.


Tymo Haarman
Redactiestagiair Tymo tipt tentoonstelling
in Paleis het Loo: Dresscodes
“Als modegek en redactie-stagiair word ik al snel getriggerd door een tentoonstelling die de link legt tussen mode, historie en hedendaagse cultuur.” ‘Dresscodes - van statement tot stijlicoon’, de tentoonstelling die sinds 9 oktober in Paleis het Loo te bezoeken is, doet dat op een inspirerende manier. De expo toont de evolutie van kleding aan het Nederlandse hof en laat zien hoe strikte, historische kledingvoorschriften nog steeds invloed hebben op de rode loper en sociale media. Naast de hofsleep van koningin Emma en de trouwjurk van Wilhelmina, zie je outfits van stijliconen zoals Kendall Jenner en Margot Robbie. De tentoonstelling laat ook zien hoe moderne royals als koningin Máxima en prinses Amalia mode toegankelijk maken door high-street merken te combineren met couture. “Een must-see om te begrijpen hoe mode altijd een reflectie is van wie we zijn, waar we bij willen horen, en hoe die regels van toen vandaag nog verrassend relevant zijn”, aldus Tymo.

Paleis het Loo

Kristel Leugs
Salesmanager Kristel tipt het boek
‘Goed Werk’
Goed Werk van Susan Sjouwerman is een inspirerend boek voor ondernemers en merken die impact willen maken zonder het commerciële uit het oog te verliezen. Aan de hand van praktijkverhalen van succesvolle
sociale ondernemingen zoals Seepje, Oma’s Soep en The Good Roll laat Sjouwerman zien hoe idealisme en winst hand in hand kunnen gaan. Ze geeft concrete tips over branding, positionering, financiering en het bouwen van een betrokken community. Voor jou als modeprofessional is dit boek relevant omdat het laat zien hoe je een sterk merkverhaal koppelt aan maatschappelijke verantwoordelijkheid: een thema dat steeds belangrijker wordt voor zowel consumenten als retailers. Goed Werk helpt je nadenken over hoe je duurzaamheid en ethiek kunt integreren in je bedrijfsmodel, zonder aan creativiteit of groei in te boeten. “Kortom: een praktisch en motiverend boek voor wie de modebranche toekomstbestendig wil maken”, aldus onze Kristel.


Hoofdredacteur Gina tipt tassenmerk Yuzefi
Ken je het hippe Yuzefi al? Dit tassenmerk uit Londen brengt tassen zonder toeters en bellen, oftewel: tijdloze tassen die een seizoen lang meegaan. Onze Gina zweert bij deze exemplaren, want ze overstijgen trends en worden een veelzijdige basic in je garderobe, die je overal mee kunt combineren. Mocht je voor je winkel(s) nog op zoek zijn naar een nieuw, subtiel bag label dan is Yuzefi het overwegen waard, want beschikbaar voor wholesale in de Benelux en nog niet zo bekend in Nederland. Waar wacht je op?
Gina Pesulima

Yuzefi