VAKIDIOOT
Perzia
Team Schoenvisie en Perzia maakten kennis tijdens de Modefabriek deze zomer, waar het gelijknamige merk in de Spotlight Area tentoongesteld stond. De tassen van de Iraanse onderneemster vielen ons op door de strakke stijlvolle designs. “A one-woman design project, inspired by Persian charm”, zo omschrijft Perzia haar merk, dat gericht is op ambachtelijke, op bestelling gemaakte producten. Geïnspireerd door haar Perzische roots, bestaat het 'eerste hoofdstuk' van het merk uit high-end leren tassen. Waar maakt Perzia haar hoofd leeg? Welke lessen heeft ze geleerd in het ondernemerschap en wat is haar ultieme comfort food? Je leest het in dit openhartige interview.
TEKST: Lisa lubberts BEELD: perzia
First things first.. wie is Perzia in drie woorden?
"Creatief, bedachtzaam en oprecht."
Waar komt je passie voor tassen vandaan?
"Mijn eerste collectie is een tassenlijn, maar dat is niet specifiek waar mijn passie ligt. Dat zit hem meer in het creëren, het creatieve bezig zijn. Dat kan een tassenontwerp zijn, maar ook een sieradenlijn of een film. Carrière-wise was dit voor mij een logische eerste stap. Mijn moeder werkt ook met leer en heeft een atelier. Ik heb al mijn creativiteit van haar. Zij had overigens nooit verwacht dat ik zou gaan doen wat ik nu doe."
In hoeverre spelen je Iraanse roots een rol in het creatieve proces van Perzia?
"Mijn stijl vormt zich doordat ik het westerse met het oosterse combineer. Dat zie je in de kleuren en materialen terug, maar ook in de manier hoe ik mijn merk neerzet. Toevallig hebben we vorige week mijn eerste campagnefilm opgenomen, om mijn visie met de wereld te delen. Ook hierin kies ik heel bewust de locaties en het type modellen, maar ook de muziek moet kloppen. Dat mysterieuze, maar vooral de schoonheid en warmte van het midden-oosten probeer ik over te brengen. Het westerse zit hem in het strakke model en de hoge kwaliteit van de tassen. Oosterse kleuren die ik gebruik zijn bijvoorbeeld donkerpaars, blauw en veel zilver."
Ochtend- of avondmens?
"Allebei. Ik kan opleven op de gekste momenten. Midden in de nacht, als ik in een hyperfocus zit, dan kan ik uren doorgaan. Maar ik hou ook van op tijd slapen en vroeg in de ochtend wakker worden om nog van alles te kunnen doen. Ja, ik heb mijn slaap wel nodig."
“Dat mysterieuze, maar vooral de schoonheid en warmte van het midden-oosten probeer ik over te brengen.”
“Ik grijp zelf het snelst naar de blauwe variant”
Heb je zelf een favoriete tas?
"M'n eigen tas is mijn lievelingstas, en ik grijp het snelst naar de fel blauwe variant. Ik associeer die kleur met water en daar houd ik heel erg van. Stromend water is voor mij een grote inspiratiebron, het geeft me rust en straalt een bepaalde sereniteit uit. Naast m'n eigen tas heb ik nog een andere favoriet, ooit gevonden in een vintage winkel. Hij is zo klein dat mijn telefoon er niet eens in past, maar wel een lipglossje, m'n pinpas… Hij is fragiel en van satijn met veel details. Dat voelt automatisch speciaal. Als een pareltje dat ik heb gevonden. Dit hoop ik met mijn tassen ook uit te stralen, een bepaalde exclusiviteit."
Welke artiest of BN'er zou je graag met jouw ontwerp zien rondlopen?
"Toevallig heb ik er eentje naar Dua Lipa op mogen sturen deze zomer. Verder zou ik het nog leuk vinden om een prinses met mijn tas zien lopen."
Jouw go to plek om je hoofd leeg te maken?
"Ik zou zeggen de natuur, maar tegenwoordig hoef ik er niet per se meer op uit om mijn hoofd leeg te maken. Dat stukje zit ook in mezelf. Mijn hoofd gaat altijd alle kanten op, maar als ik bewust een moment voor mezelf neem, zonder telefoon, starend uit het raam, kan ik heel goed unwinden, ontprikkelen. Soms schrijf ik ook dingen op, om structuur in m'n hoofd te krijgen. Ik zit in mijn werkende leven veel achter een laptopscherm, dat zou ik wel graag anders zien."
Huismus of party-animal?
"Als ik moet kiezen ben ik een huismus. Lekker binnen cocoonen met een serietje, al heb ik daar tegenwoordig weinig tijd voor."
Waar laad je van op?
"Lekker eten. In Fârsi heb je er een woord voor: 'shekamu'. Dat zeg je tegen iemand die altijd met eten bezig is, zoals ik dus. Mijn favoriete gerecht? Iraans eten vind ik het allerlekkerst, en maak ik zelf ook vaak. Deze keuken heeft zoveel smaak, vooral de gerechten met saffraan. Zereshk polo ba morgh bijvoorbeeld. Daarnaast eet ik graag Tahdigh (Iraanse rijsttaart) naast elk hoofdgerecht. Het is écht comfort food."
Een kijkje achter de schermen bij
Perzia's eerste campagne opnamedagen.
Wat is je ultieme tip voor beginnende tassenontwerpers?
"Doe het met wat je hebt. Het hoeft niet moeilijk te zijn om met iets te beginnen. Ik had het atelier van mijn moeder bijvoorbeeld, waar ik terecht kon. Ik ken mensen die zijn begonnen met een investeerder; daar zit je dan wel meteen aan vast. Ik ben blij dat ik het zonder heb kunnen doen. Ook belangrijk: praat met alles en iedereen over je onderneming, wat je aan het doen bent, waar je heen wil. Dan gaat het balletje vanzelf rollen en bouw je nieuwe connecties op. Dat heb ik wel moeten leren, want natuurlijk blijft het altijd kwetsbaar als je het hebt over een product dat jij zelf hebt gemaakt, maar het helpt als je zelfverzekerd bent. Bij elk nieuw stuk leer dat ik koop, denk ik: ik kan niet wachten om dit in een tas te zien, en anderen gaan dit ook geweldig vinden! Omdat ik zelf helemaal verliefd ben op mijn eigen product weet ik dat het goed zit. Ik heb gelukkig nooit negatieve reacties gehad.”
Dat ligt misschien ook aan de branche
waar je je in begeeft?
"Mensen kunnen over het algemeen wel snel jaloers zijn in Nederland. Ze hopen dat het goed met je gaat, maar niet beter dan met henzelf. Het leuke aan Iran vind ik dat je daar juist snel een community-gevoel ervaart. De warmte die ik daar ervaar en in me leeft is iets wat ik met mijn merk ook wil uitstralen.”
Je hebt onlangs je eerste eigen merkcampagne gedraaid. Hoe krijg je het als startend tassenlabel voor elkaar om zo'n team om je heen te verzamelen?
"Het begint eigenlijk allemaal bij mij met m'n hart volgen. Mensen worden geprikkeld door je verhaal of creativiteit, en dan komen er mensen op je pad met wie je samenwerkingen aan kan gaan. Zo is dat bij mij ook gebeurd, met een freelance director die ik zo'n vijftien jaar geleden heb leren kennen. Een ongeschreven regel die ik zelf hanteer: ik ga niet samenwerken met mensen met wie ik geen klik voel. Dat was bij haar wel het geval. Ze liet me weten dat ze openstond voor een passieproject met mij, en dit kwam voor mij op het perfecte moment. Het is voor mij heel waardevol om met haar en haar team samen te werken. Ik kan veel zelf: fotograferen, social media, het klantencontact, maar als je echt iets vets wil maken zoals zo'n campagnefilm, dan ga je samenwerken. We verwachten de film in december te kunnen lanceren."
“Praat met alles en iedereen
over je onderneming”
Eén van Perzia's favorieten uit haar privé-collectie tassen.
Waar hoop je dat Perzia over een paar jaar staat?
"Later wil ik meer vrijheid in het leven. Geld maakt niet gelukkig zeggen ze, maar het geeft je wel vrijheid. Een kantoorbaan past echt niet bij mij, maar soms verlang ik wel naar een beetje meer routine. Op dit moment werk ik met leer in een atelier, maar in de toekomst lijkt goudsmeden me ook wat. Zo zie ik het voor me, dat ik een atelier heb dat steeds breder is, waar alles ambachtelijk gemaakt wordt, made to order, slow fashion. Mocht ik straks gaan groeien, blijf ik trouw aan m'n waarden. Juist in deze tijd is het zo belangrijk dat je de andere kant op beweegt. Kwantiteit boven kwaliteit. Ik investeer in het verhaal van mijn product. Het duurt weken voordat je jouw order in handen krijgt. Ik heb persoonlijk contact met de klant, ga op zoek naar het mooiste leer dat past bij de wensen. Er zit veel aandacht in. Ik hoop dat je daardoor meer emotionele waarde aan het product hecht, en dat je iets voor 'het leven' koopt. Dat een kledingstuk of accessoire een houdbaarheidsdatum kan hebben, is toch eigenlijk bizar? De collectie van Perzia zal zich langzaam uitbreiden en niet uit de mode raken. Een blijvende capsule collectie, daar sta ik voor."