MARKT IN CIJFERS

Rabobank retail-update:

over omzet ontwikkeling,
consumenten vertrouwen,
trends en issues

De retailsector heeft de afgelopen vijf jaar evenveel disruptie ervaren als in de twintig jaar ervoor. Met enorme klantverwachtingen, hogere eisen op het gebied van duurzaamheid en toenemende concurrentie, is het voor ondernemers essentieel om hun strategie continu aan te passen. Rabobank biedt met de Retail Update een helder inzicht in de huidige uitdagingen en kansen binnen de sector.

TEKST: LISA LUBBERTS  BRON: RABOBANK, CBS

Omzetontwikkeling

Het eerste half jaar van 2024 is voor winkels in kleding en schoenen op basis van de omzetcijfers van het CBS redelijk goed verlopen, met voor zowel fashion als schoenen stijgingen in de omzetten. Maar beide sectoren laten qua volume ontwikkeling tegengestelde ontwikkelingen zien. Dit impliceert dat er meer kleding is verkocht maar tegen een lagere prijs, en bij schoenen minder schoenen zijn verkocht maar tegen een hogere prijs.

Ontwikkeling in consumentenprijzen

Wanneer we kijken naar de ontwikkeling in consumentenprijzen zien we deze verschillen ook terug.  Zo laat de bestedingscategorie kleding in de maanden januari tot en met mei een daling zien van het inflatiecijfer. Schoenen daarentegen laat het gehele jaar juist prijsstijgingen zien, ten opzichte van vorig jaar. 

Consumentenvertrouwen

In deze grafiek wordt het consumentenvertrouwen over de afgelopen 3,5 jaar weergegeven. 

Non-food groei per sector

In deze grafiek wordt de gemiddelde groei per sector t/m juni uitgelicht, in vergelijking met dezelfde periode in 2023.

Retailtrends:

kansen en uitdagingen

In het eerste halfjaar van 2024 zagen kledingwinkels een gematigde stijging in zowel waarde (1,3 %) als volume (3,7%), terwijl schoenen- en lederwarenwinkels een waardeontwikkeling van 2% ervoeren, maar een volumedaling van -1,7% (CBS, koopdaggecorrigeerd). Dit toont aan dat omzetstijgingen bij kleding vooral door meer verkochte aantallen kwamen, terwijl bij schoenen prijsstijgingen belangrijker waren.
Als je de kleding- en schoenenbranche vergelijkt met andere sectoren (zie tabel 4) dan blijkt dat kleding en schoenen zich qua omzet redelijk goed herstellen ten opzichte van 2023. Fors beter dan winkels in consumentenelektronica en woonwinkels die beiden een omzet krimp laten zien in het eerste half jaar van 2024. Waar de gemiddelde volumeontwikkeling van consumentenelektronica t/m juni nog wel licht positief is (+1,0%) is dat binnen de winkels in meubels eveneens fors negatief (-2,4%). In beide sectoren lijken de prijsdalingen verder bij te dragen aan de krimp in omzet. Voor kleding was de situatie anders; ondanks prijsstijgingen in de toeleveringsketen en winkelkosten, bleef

de omzet voornamelijk stijgen door een toename in verkochte aantallen tegen een lagere verkoopprijs. Waarschijnlijk werd in de eerste helft van 2024 vooral veel kleding via uitverkoop verkocht om overtollige coronavoorraden af te bouwen. Vanaf juni lijkt deze trend te keren, wat de vraag oproept of consumenten zonder kortingen blijven kopen, gezien het stabiele consumentenvertrouwen op -24 in augustus. Positief is dat de koopbereidheid wel licht verbeterde. Deze ontwikkelingen in de kleding- en schoenenbranche weerspiegelen bredere trends en uitdagingen die Rabobank identificeert. Door macroveranderingen in demografie en technologische ontwikkelingen ontstaan vijf belangrijke sectortrends: grenzeloos retailen (fusion), slimme data-integratie, omnichannel-strategieën, samenwerking en versterking van de concurrentiepositie. Tegelijkertijd kampt de non-food sector met uitdagingen zoals digitalisering, verstoringen in de aanvoerketen en inflatie, wat de productkosten beïnvloedt. Ook personeelskosten, laag consumentenvertrouwen en marges die onder druk staan maken het plaatje compleet. Door in te spelen op deze trends en uitdagingen, kunnen retailers sterker uit de huidige economische uitdagingen komen.

Peter van Heerde



Sectormanager Retail

& Groothandel bij Rabobank