INTERVIEW

Wist je dat:


brancheorganisaties INretail, MODINT, EK Retail en Tuinbranche Nederland samen met accountants en adviesbureau BDO hun krachten hebben gebundeld om de non-food sector te ondersteunen bij de voorbereidingen op de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)? Well, they did. De samenwerking helpt bedrijven in tien sectoren om op een pragmatische en kostenefficiënte manier te voldoen aan deze Europese verplichting voor verdere verduurzaming. Wil je hier meer over weten? Raadpleeg dan dit online achtergrondverhaal.


Vijf vragen aan Merel Serdijn, beleidsadviseur bij INretail, over de brede sectoraanpak rondom de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).

Productie: Gina Pesulima

1Met welke drijfveer zijn de vier brancheorganisaties en BDO dit samenwerkingsproject als voorbereiding op CSRD gestart?

“Onze drijfveer was en blijft het creëren van een efficiëntieslag. Bedrijven hoeven niet telkens individueel het wiel opnieuw uit te vinden, maar kunnen dit samen doen. Samen bereik je meer: lagere kosten, meer kennis en extra tijd voor wat echt telt – de uitvoering. De richtlijnen van CSRD vormen een stevig fundament voor een duurzaamheidsstrategie. Via deze collectieve aanpak helpen we bedrijven niet alleen efficiënt te werken en samen te delen, maar helpen we indirect ook om duurzaamheid te integreren in hun organisatie, wat ook weer bijdraagt aan de algehele verduurzaming van de sector. De collectieve aanpak van de CSRD vormt het fundament voor het verduurzamen van de sector.”

2Kan je vertellen wat precies INretail's aandeel binnen het team

is in het branche format rond CSRD?

Elke brancheorganisatie heeft een gelijk aandeel in dit project. Samen hebben we het opgezet, op 14 mei een gezamenlijk webinar georganiseerd om deelnemers te werven, en op 4 juni zijn we van start gegaan. Dit heeft geresulteerd in een evenredige co-creatie, gedeelde verantwoordelijkheid en een natuurlijke en prettige samenwerking.”

“We kijken met trots terug en vooruit op dit project”

3Jullie zitten momenteel in de eindfase van het samenwerkingsproject,

hoe kijk je terug op de afgelopen periode?

“We kijken met trots terug en vooruit op dit project. Het was een uitgebreide exercitie met een pragmatische aanpak, die nogmaals duidelijk de voordelen van samenwerking heeft onderstreept. Door samen te werken, hebben we praktische handvatten gecreëerd die bedrijven helpen een stevig fundament te leggen voor hun ESG-strategie.”

4Gaat dit samenwerkingsproject een vervolg krijgen...

“Er is al vraag naar een vervolg, en we gaan de mogelijkheden onderzoeken voor vervolgprojecten. Bedrijven moeten onder andere aan de slag met

dataverzameling en het uitvoeren van due diligence. Als branche-organisaties zien we daarnaast een enorme toegevoegde waarde in het verduidelijken van sector definities.”

5Wat zou je tegen schoenenmerken, bedrijven – die nog geen duurzaamheidsbeleid voeren – willen zeggen?

“Een ESG-strategie zal voor elk bedrijf (ook niet CSRD plichtige) een essentieel onderdeel worden van waarde creatie en het bestaansrecht.

De richtlijnen van de CSRD vormen een goed startpunt om zo'n strategie op te bouwen. Door deze te volgen, spreek je dezelfde taal als je ketenpartners, wat de samenwerking en transparantie binnen de hele toeleveringsketen vergemakkelijkt.”