WINKELIER

Een esthetische stijlvolle, en tijdloze garderobe. Die vind je bij Nûe in Den Bosch. "Krachtig in eenvoud", luidt het credo. Het is hun missie om een cultuur te creëren waar MORE OF LESS de boventoon voert en vrouwen worden aangemoedigd krachtige keuzes te maken op het gebied van fashion & lifestyle. "Het geeft je rust en creëert bewustwording van datgene wat er echt toe doet in het leven", aldus oprichter en eigenaresse Zygi Dehaes (48).

Tekst: Lisa Lubberts beeld: Sygi Kops

Zygi Dehaes heeft haar strepen verdiend in de mode business. "Ik ben op mijn 21e begonnen bij Mexx en Esprit, hier heb ik met collega's de sportafdeling opgezet. Mijn ervaring met inkoop heb ik hier opgebouwd." Inmiddels zijn we twintig jaar verder. Tien jaar lang was Zygi eigenaar van het succesvolle Lucy Lane in Den Bosch. Toen ze in de zomer van 2022 plotseling borstkanker kreeg, is ze noodgedwongen van de sneltrein gestapt. "Het klinkt gek, maar voor mij werd de grote onzekerheid juist een zegen om helder te kunnen zien en voelen. Al een tijd voelt de bekende weg in het ondernemerschap niet meer passend." In deze wereld van snelle mode is het noodzakelijk dat we bewust gaan vertragen, vindt Zygi. Een seizoen gaat niet continu over het creëren van iets compleet nieuws. Wel over het bewust voortbouwen op wat er al is, legt zij uit. Zygi's visie werd langzaam helder. "Uiteindelijk willen we dat mensen minder gaan consumeren, dus enthousiasmeren wij om bewust je items te kiezen, waar je heel lang mee gaat doen."

Inspiratie

Zygi laat zich graag inspireren door andere ondernemers. "De nieuwe ondernemers die out of the box durven te denken. Ik voel me soms wat eenzaam in het vak, en kijk graag naar andere ondernemers die het anders durven te doen, zoals Vivian Hoorn met VIVEH." Denk hierbij ook aan nieuwe merken die hun weg vinden via pop-ups. "Wat je nu ook ziet is dat bloggers een complete lijn opzetten, die alle vaste kaders binnen de huidige retail doorbreken, en met succes! Als we niet uitkijken is de huidige retail straks echt gedateerd. Ik probeer dan ook flexibel te blijven en goed in de gaten te houden hoe de markt zich beweegt."


De boutique in Den Bosch valt op door de prachtige zachtbeige gevel. Alhoewel het geen groot pand is, straalt de winkel rust uit. Dit is gecreëerd door witte wanden zonder poespas, en heldere verlichting. "Wat we veel van klanten terugkrijgen, is dat ze een rustig en toch cozy gevoel krijgen als ze bij ons binnenstappen. Dit is precies wat we willen." Zygi weet precies hoeveel items er aan een kledingrek kunnen hangen. "Bij ons zal je nooit overvolle rekken zien." Aan service wordt veel aandacht besteed. "Niemand komt ongezien onze winkel binnen! Het personeel heeft een proactieve houding en zijn experts in het geven van stylingadvies. Dit weten onze klanten ook, dat ze bij ons in de watten worden gelegd."


“De klanten van Nûe zijn (mode)bewuste vrouwen

6

Merkenmix: voor de vrouwelijke

ondernemer

Met de mix van merken biedt Nûe een Scandinavische minimalistische look. "Maar dat kunnen we ook vinden bij een Frans of Nederlands merk", nuanceert Zygi. Na corona is de samenwerking met lokale Nederlandse merken het meest stevig gebleken. "Een voorbeeld hiervan is Knit-ted essentials, één van onze grotere leveranciers. Ook The Alchemist en by-bar zijn vlot in hun samenwerking." Inkopen op de nieuwste trends? Dat vindt Zygi niet nodig. "Wij bouwen liever voort op een tijdloze garderobe, door fijne basics aan te bieden. Dit wel met vernieuwend randje. Dat zit hem bijvoorbeeld in een mooie witte blouse, met een nieuw kraagje of een nieuwe bijzondere afwerking." Als Zygi inkoopt, houdt ze haar team altijd als voorbeelden in gedachten. "We werken met zeven mensen, en ik bedenk altijd: wie gaat wat dragen? Het moeten tijdloze items zijn, maar ook in leeftijd. Dat een jonge meid van twintig kan slagen, maar een vrouw van vijftig ook met diezelfde blouse de deur uit kan lopen." Ook probeert Zygi zo weinig mogelijk seizoensgebonden in te kopen, en zoekt ze graag items uit die niet in de grote ketens hangen. De klanten van Nûe zijn (mode)bewuste vrouwen die zich graag stijlvol willen presenteren. Zowel zakelijk als privé, beschrijft Zygi.


Naast kleding verkoopt Nûe ook zonnebrillen, sieraden, schoenen en tassen. "Alleen kleding triggert de klant niet voldoende, en daarnaast ben ik een groot fan van zonnebrillen en sieraden! Toen ik de winkel startte wist ik meteen: de sieraden moeten een mooie plek krijgen." Zygi verkoopt sneakers van Arkk, schoenen van Vagabond en voor de zomer werkt ze graag samen met Maluo voor slippers. "Dit zijn stuk voor stuk eigentijdse schoenenmerken die gebouwd zijn op echt vakmanschap en een eeuwige passie voor mooie schoenen. De prijs-kwaliteitverhouding is top." Zo betaal je voor Maluo tussen de 90 en 150 euro en voor sneakers van Arkk tussen de 130 en 165 euro. De marges op schoenen zijn echter relatief laag, geeft Zygi toe. "Toch bieden wij graag een mooie keuze aan schoenen omdat de klant bij ons voor een totale look gaat. Mijn klanten zullen eerder meteen schoenen kopen bij hun look, in plaats van dat zij bij een aparte schoenenwinkel kopen. Het totale beeld is doorslaggevend."

Styling services

Een belangrijk onderdeel - én USP - van het concept van Nûe, is het aanbieden van een styling service. "Dat is best uniek binnen de branche. Ik werk al langere tijd met dezelfde stylisten die onze klanten heel goed kennen." Nûe biedt twee service-varianten aan: een 'Nûe moment' (gratis persoonlijk stylingadvies tijdens openingstijden) en een 'Nûe styling exclusive' (waarbij je in alle rust en met alle aandacht een uitgebreid 1/1 advies krijgt buiten de openingstijden á 95 euro). De laatste service wordt ieder seizoen aangeboden op tien woensdagochtenden per seizoen. Deze zijn altijd binnen mum van tijd volgeboekt, want er zijn maar een beperkt aantal plekken vrij. "Ieder half jaar boeken vrouwen deze service om hun garderobe aan te vullen met prachtige outfits voor het seizoen." Dit zijn dan ook de momenten dat volledige outfits worden geshopt, van kleding tot riem, bijpassende sieraden en schoenen of sneakers.

Het retaillandschap

Uit Zygi's woorden blijkt dat zij met Nûe een andere kant op wil bewegen, tegen de huidige retail stroming in: "Ik denk echt dat er dingen anders moeten. Het begint allemaal bij het begin. Vraag en aanbod moeten beter op elkaar afgestemd worden, om zo overproductie te verminderen en af te stappen van het eindeloze afprijsbeleid", vindt Zygi. "Het werkt niet als een winkel zes maanden van tevoren een voorraad voor een heel seizoen moet bestellen. Voor je cashflow is dit killing; je moet maar hopen dat je je hele voorraad verkoopt. Wij zijn de laatste schakel die onderhevig is aan de grillen van de markt. Wij hebben als winkeliers de meeste onzekerheid." Wat zou een eerste stap in de goede richting zijn? "Er verandert iets als collecties tijdlozer worden, zodat we niet zo gebonden zijn aan seizoenen en productieprocessen." Kortom; er valt nog veel winst te behalen als het aan de ondernemer ligt, en één ding is voor haar zeker: "Die sneltrein - refererend naar de markt - stap ik niet meer op. Ik doe het graag op mijn manier. Mijn tip aan iedere ondernemer: de enige die je nog tegenhoudt om te veranderen, ben jij zelf. De consument, die is veel flexibeler dan wij soms voor ogen durven houden."

Ik probeer flexibel te blijven en houd de markt goed in de gaten”