CARRIÈRELESSEN
DE CARRIÈRELESSEN VAN...
Pim
Dresen
Schoenvisie’s Gina sprak Pim Dresen, algemeen directeur en creative designer van high-end sneakerlabel Mercer Amsterdam, over zijn zes ultieme carrièrelessen. “Het draait nooit om geld. Tenminste, als je kijkt naar het maken van producten. Goedkoop leer of goedkope plastic materialen vermijden we volledig. In plaats daarvan kiezen we voor de duurzame opties, zoals gecertificeerd leer of een materiaal dat op planten gebaseerd- of gerecycled is.”
Productie: Gina Pesulima
Luister altijd naar jezelf
“In de fashion en footwear specifiek, gaan een hele hoop meningen rond. Volgens de een moet – bijvoorbeeld – het logo groter of juist kleiner, de ander prefereert meer wit of meer zwart in de schoen, terwijl jij de voorkeur geeft aan leer en je collega aan suède. Er is altijd wel iets. Als je naar al die meningen, (ongevraagde) adviezen luistert, en die fout heb ik zeker gemaakt in het verleden, dan verlies je je eigen identiteit in je merk. Ik ben blij dat ik bij de lancering van onze schoen de Re-Run heb geluisterd naar mijn eigen gevoel. Deze unieke schoen viel namelijk niet bij al onze partners even goed in de smaak, het was een schoen die toen lager dan ons gebruikelijke prijsniveau lag. Ook de look was anders, denk aan de ultieme 90’s American dad sneaker maar dan op een duurzame ‘Mercer manier’. Op het moment dat de schoen in de winkels arriveerde bleek het gelijk een succes. Sterker nog: de vraag was niet bij te benen. Als ik had geluisterd naar bepaalde mensen, had ik dit succes niet gekend. In het geval van Mercer is onze identiteit een weerspiegeling van mijn eigen smaak, ik houd van technische hardloopschoenen en vintage-inspired sneakers. En naar mezelf luisteren is altijd de beste inspiratie omdat ik zelf alle designs maak. Zo blijf ik dicht bij het merk en dus ook bij mezelf. Zo creëren we met Mercer een samenhangend verhaal, als merk. Samenhangende verhalen worden beter begrepen door iedereen.”
Je kan alles zelf
“Maar dat moet je niet altijd doen… Als je bedrijf groeit, groeien ook de werkzaamheden. Mijn primaire focus is vanaf de oprichter van Mercer (in 2013, red.) het ontwerpen en ontwikkelen van schoenen. Daar ligt mijn kracht! Als ik mezelf met online marketing, back-office en/of finance ga bezighouden en bemoeien, dan heb ik eigenlijk geen tijd meer om mijn basistaken goed uit te voeren. Daarom kan je beter bepaalde dingen uit handen geven om de juiste focus te houden. Wij doen als bedrijf bijna alles zelf, van het inpakken van de pakketten tot aan de finance, het design en de marketing. Wat we bewust extern uitbesteden is de ontwikkeling van de website en het technische gedeelte daarvan. Dat leggen we neer bij iemand die meerdere bedrijven en websites kent en dus alle know-how meeneemt en toepast. De leercurve is veel te hoog om dat allemaal in-huis te nemen.”
Achter een scherm bedenk je geen nieuwe dingen
“Ga erop uit! Als ik met mijn verloofde Annika ga wandelen komen we door te kijken naar de omgeving en de mensen, altijd op nieuwe ideeën. Ook als we samen op reis zijn, komt er elke keer weer iets tofs – in de vorm van een idee voor een collectie, campagne of samenwerking – uit. Londen is my happy place! Alleen al de hotspots, denk: hotels, koffietentjes, lunchspots, zijn een inspiratie. Verder is tennis en (Amerikaanse) sport in het algemeen een grote inspiratiebron. Hoe het met mijn eigen schermtijd zit? Op mijn telefoon is de schermtijd veel te hoog (lacht!), ik denk rond de vijf tot zes uur per dag. Maar klanten, distributeurs en producenten staan allemaal in contact met mij via Whatsapp, daardoor kunnen we supersnel schakelen. En buiten dat vind ik dat ook leuk, low-key.”
Routine is zeer belangrijk
“Dit heb ik meegekregen van mijn vader. Tot op de dag van vandaag staat hij elke dag hondstrouw om 06:00 uur op. Routine is belangrijk omdat je als ondernemer in de mode al snel van hot naar her kan gaan. Van even bij die persoon helpen tot aan in de winkel een paar uurtjes opruimen en materialen bekijken. Als je je laat leiden door anderen kom je nergens aan toe. De structuur die iemand in loondienst vaak heeft probeer ik ook als ondernemer erin te houden. Dat lukt helaas niet altijd, vooral omdat ik mijn creatieve proces veelal niet kan plannen. Maar dat is het 'probleem' als je zowel algemeen directeur als creative designer bent. Hoe mijn daily work out routine eruit ziet? Ik start met fitness om 07:00 uur, daarna ga ik met Annika op de fiets naar kantoor waar we de ochtend starten met koffie. Vervolgens gaan we langs de winkel waar iedereen uit het team vertelt wat hij of zij die dag gaat doen, daarna gaat iedereen zijn eigen gang. Ik hecht er waarde aan dat iedereen zich op de werkvloer vrij voelt in zijn of haar werkzaamheden. Op deze manier ontstaat er als het ware organisch een gevoel van commitment en verantwoording. Ik wilde nooit gemicromanaged worden, dus dat wil ik ook niet voor mijn team. We zijn een groep individuen die allemaal precies weten wat we moeten doen.”
Het draait nooit om geld
“Tenminste, als je kijkt naar het maken van producten. Goedkoop leer of goedkope plastic materialen vermijden we volledig. In plaats daarvan kiezen we voor de duurzame opties, zoals gecertificeerd leer of een materiaal dat op planten gebaseerd- of gerecycled is. Dit zijn allemaal opties die vele malen duurder zijn dan de ‘standaard’ mogelijkheden die de grote merken allemaal gebruiken, maar ik vind het belangrijk dat de duurzaamheidsfactor van onze producten zo groot mogelijk is. En dat is ook tegelijkertijd mijn grootste drijfveer met Mercer, het maken van duurzame producten die er mooi uitzien, gebracht met een bepaald smaakniveau. Altijd de nieuwste materialen brengen dat de consument het niet kan geloven! Onze bestseller-schoen (gemaakt van ananas), is daar een goed voorbeeld van. Toen deze schoen vijf jaar geleden op de markt kwam, geloofden mensen niet dat deze coole schoen van ananas gemaakt was. Kijk, daar haal ik mijn kick uit! En dat zorgt er ook voor dat ik als ondernemer wil blijven ondernemen: nieuwe dingen uitproberen, risico’s nemen. Nu heb ik ook een tweede schoenenmerk, genaamd P22: dit is een duurzaam trailrunning merk (gemaakt om te hardlopen) met als doel het gebruik van plastic zoveel mogelijk te elimineren.”
Laat je niet overhaasten
“De deadlines in fashion zitten kort op elkaar! Je hebt als merk bijna geen tijd om op adem te komen, want voor je het weet ligt het volgende seizoen al op de loer en verwacht men een nieuwe collectie… Of toch niet? Het is verleidelijk om ieder seizoen nieuwe modellen of nieuwe kleuren van een bestaand model te brengen, maar dit is zeker niet altijd nodig. De consument moet soms nog wennen aan een bepaald model of een bepaalde kleur. Als je als designer al ergens ‘klaar mee bent’, begint de consument vaak pas. Je eigen koers varen in deze is key! Dat hebben wij vanaf de start altijd gedaan. Onze verdere dromen en doelen? We zijn hard bezig om een tweede en derde winkel in het buitenland te openen. Dit was al heel lang een droom, maar wilden we niet overhaasten! Mijn zusje verhuist voor Mercer naar New York, daar gaan we - net als Heineken toentertijd met de familie - een Amerikaanse tak opzetten, om onze winkel te runnen. Zij heeft haar meters in de mode gelopen en is misschien wel onze grootste ambassadeur. We hebben vorig jaar ons 10-jarig jubileum gevierd, maar Mercer staat wat mij betreft nog in de kinderschoenen. We zijn pas net begonnen, the best is yet to come!”
“Sourcing van materialen is altijd mijn favoriete onderdeel van
het proces"
Pim Dresen,
Algemeen directeur van Mercer Amsterdam