EXCLUSIVE
Een pleidooi om te
investeren in goede
winkelverlichting

Ronald Kuypers
Vaak onderschat, maar belangrijk, zelfs onmisbaar: de verlichting van een winkel. Winkelverlichting is anno 2025 veel meer dan alleen het verlichten van een ruimte. Het is een strategische tool die direct invloed heeft op de winkelervaring en tevens het koopgedrag van je klanten. Ronald Kuypers, Directeur Retail Development bij TRILUX, gaat in gesprek met ons en richt de schijnwerpers op de wereld van verlichting en de bijbehorende innovaties. “Verlichting heeft een bewezen impact op het gedrag en emoties. In je winkel maakt goede verlichting écht het verschil tussen een vluchtig bezoek en een meeslepende belevenis mét succesvolle aankopen. En als je met je winkel(s) juist graag een vluchtig bezoek wilt stimuleren, kunnen we dat ook bevorderen met licht.”
Productie: Gina Pesulima BEELD: TRILUX
Licht beïnvloedt de stemming en bepaalt de sfeer in een ruimte. Het ondersteunt je merkbeleving en de bijbehorende winkelervaring. De hamvraag: welke lichtkeuzes maak je? Ga je voor warm licht of witter licht? Direct of indirect licht? “Maar ook de hoeveelheid licht, van vlak tot aan met veel contrast”, is van belang om af te wegen voegt Ronald toe. Wens je weinig of veel verschillende scenes in je winkel(s), gedimd of niet? Er zijn allerlei keuzes als het gaat om licht en deze hebben allemaal invloed op de psyche van zowel je klanten als je personeel. “Sterker nog: het type product wat gebruikt kan worden om licht te creëren, is van ondergeschikt belang: het gaat in eerste instantie om de lichtbeleving...”
Gewenste uitstraling/identiteit
Om te beginnen wil je dat je winkelinrichting een weerspiegeling is van je merkidentiteit. Een goed startpunt in deze is het bepalen van de gewenste uitstraling van de winkel. Vraag jezelf af: is het belangrijk dat de winkel een luxe uitstraling heeft of ligt de focus op een gezellige sfeer? Of wil je een discount uitstraling creëren? Neem Action als voorbeeld, deze keten kiest bewust voor een vlakke verlichting waardoor men van buiten al ziet dat je hier voor scherpe prijzen terecht kan. Elke winkel heeft zo zijn specialiteiten en wil dit op een eigen manier naar buiten communiceren. De juiste verlichting helpt hier écht bij. “Er zijn ontelbare lichtoplossingen mogelijk in de fashion retail. TRILUX kan het precies naar wens en smaak voor je specificeren en de vertaalslag voor je maken. Laat je vooral inspireren in – bijvoorbeeld – onze showrooms, om te zien wat er allemaal mogelijk is. Dat gezegd hebbende, is eigenlijk elke bestaande winkel een showroom.” Licht moet je ervaren en zien. Op voorhand is dat mogelijk aan de hand van diverse testopstellingen, waarmee al snel de gewenste lichtoplossing gecreëerd kan worden.
“Andere innovatieve technieken van deze tijd, zijn de 3D-animatie waarmee we je eigen omgeving(en) kunnen creëren en je in 3D laten ervaren wat de werking is van verschillende lichtconcepten in verschillende ruimtes.” Deze techniek is vernieuwend en begint steeds meer terrein te winnen in het land der licht-trends. “Een andere trend die we de afgelopen jaren zien opkomen in fashion, is de behoefte aan wit, of beter gezegd witter en frisser licht. Je ziet dat veel modewinkels de warmte van de kleurweergave behouden, maar kiezen voor een tint witter en minder geel licht.”
“Een trend die we zien opkomen is wit, fris licht”
Investeer tijd in een sterk en smart lichtconcept
Een lichtconcept waarin zowel rationele als emotionele factoren zijn opgenomen. “Het is de uitdaging om hierin de juiste balans te vinden en te behouden. Enerzijds draait winkelverlichting om de experience, anderzijds wil je met je winkel(s) het energieverbruik in acht nemen, en efficiënt en duurzaam te werk gaan.” Een slim en goed doordacht lichtplan telt beide aspecten. “Het reduceren van energieverbruik in het gehele duurzaamheidsverhaal is van zeer groot belang, vooral bij grote ketens zoals H&M, Mango etcetera.” Als je weet wat je wilt uitstralen en wat je identiteit/imago is, dan komt de vertaling naar een lichtconcept, waarin emotionele en rationele factoren zijn opgenomen. Voor het gemak hebben wij ze hieronder uiteengezet:

In het geval van emotionele factoren zijn beleving en flexibiliteit belangrijke factoren. “We zien steeds meer de vraag ontstaan om het gehele pand als beleving te benaderen, in plaats van alleen de winkel met producten. Het pand staat voor de gehele merkbeleving en wordt tevens gebruikt als merk community. Denk aan: activiteiten buiten de winkel, in de vorm van sociale aangelegenheden, zoals sport, yoga, lezingen. Adidas is hierin een voorloper en weet op belevingsniveau te inspireren.”
Kijkend naar flexibiliteit, is er eveneens een toename van concepten met de mogelijkheid om te kunnen wisselen van opstelling, interieur en/of functie van de ruimte. “Met de komst van meerdere concepten met open plafonds, is de spanningsrail de ideale oplossing om verschillende scenes in dezelfde ruimte te creëren, maar ook met vaste plafonds zijn er flexibele oplossingen.
Wat betreft de rationele factoren van een lichtplan zijn de elementen efficiency, oftewel: energiezuinig, en montage van groot belang. “De nieuwste LED-verlichting is een stuk efficiënter dan de LED uit de eerste generatie. Ook de levensduur en kwaliteit is toegenomen. TRILUX helpt graag om eens te kijken wat dit betekent voor je huidige winkel(s) en of vervanging of upgraden van bestaand licht voordelen oplevert. Het verlengen van de levensduur, van tien jaar naar vijftien jaar, van een winkel zien we tevens steeds meer als vraag en realisatie. Net zoals de bijhorende vraag om de producten circulair te gebruiken. Dit soort uitgangspunten hebben allemaal invloed op je ontwerp en concept.”
Goed om te weten: de manier van montage kan bij een grote uitrol ook van belang zijn en snelheid is in de retail nog altijd een belangrijk punt. Hoe eerder open, hoe beter, niet waar? Overigens kan TRILUX ook de montage of vervanging op nationale en internationale schaal verzorgen. “Duurzame concepten waarbij gebruik wordt gemaakt van bestaande armaturen en onderdelen (denk: re-use, repair, re-update, en weer in een nieuw lichtjasje worden gezet) worden ook toegepast. Dit kan eveneens opgenomen worden in je lichtconcept. TRILUX denkt als sparringpartner hierin mee, daarin zijn we graag onderscheidend.”

Het Franse lingeriemerk Etam weet als geen
ander hoe belangrijk licht in haar filialen is...
Maak gebruik van slimme sturing, energiezuinige licht-opties
Als je slim aanstuurt, dan kan je ook energie besparen. “Als je 20% dimt, is het ook 20% minder energieverbruik”, aldus Ronald. Zo kan je het licht dimmen op bepaalde tijden, bij veel daglicht. Of je dimt het licht sowieso in de zomer en niet in de winter.
Of andersom. Iets om over na te denken. “Een fijne bijkomstigheid is dat de sturingssystemen steeds vaker draadloos en daardoor beter betaalbaar zijn. Zo is de
dienst ook gelijk toegankelijker. Bij TRILUX doen wij dit al jaren met ons eigen LIVE Link Retail Systeem.” Tel daarbij op dat draadloze sturingssystemen gemakkelijk te plaatsen zijn in bestaande winkels (er hoeft geen bedrading aangelegd te worden) en het is zeker het overwegen waard. “De vraag naar circulaire oplossingen komt veel voor en in partnership worden er mooie nieuwe, innovatieve projecten geboren. Zowel op nationaal als internationaal niveau.” Wanneer je smart met je verlichting omgaat, kun je dus aanzienlijke voordelen realiseren. Vele gingen je al voor: van bekende flagshipstores tot aan grote ketens en zelfstandige (weide)winkels.

TRILUX
Licht is meer dan…
Alleen maar licht! Voor zowel potentiële klanten als – niet te vergeten – het personeel. Je personeel, juist op de winkelvloer, heeft behoefte aan bepaald licht. Ook in de nevenruimten. Sterker nog: licht kan de mood van je personeel mede bepalen. En zij zijn toch het visitekaartje van je winkel en bepalen (mede) de sales.” Het moge duidelijk zijn, je winkelverlichting optimaliseren is een krachtige tool die de winkelervaring echt naar een hoger niveau brengt. “Houd je lichtconcept tegen het licht en doe dat met je huidige lichtleverancier of met ons, maar blijf ook met je lichtplan meebewegen, in ontwikkeling”.

