PROFIEL CEO
Ondernemen met de Amsterdamse spirit
NEW AMSTERDAM APPAREL
New Amsterdam Apparel wordt gerund door drie modemannen en samen met een dedicated team van getalenteerde medewerkers, zetten ze hun internationale modebedrijf met Amsterdams enthousiasme op de kaart. Schoenvisie ging in gesprek met Niek op den Dries, Managing Director en Michael Heijhoff, Commercial Director. |
De hoogtepunten lees je in dit interview. “We ondernemen op een andere en – vooral – eigen manier. En altijd met de handelsgeest van Amsterdam, de Amsterdamse spirit."
TEKST: GINA PESULIMA BEELD: IRIS TEMPELAAR
First things first, waar kennen jullie elkaar van?
Niek: “Michael en ik kennen elkaar van onze tijd bij PVH Corp (een groot en Amerikaans kledingbedrijf dat merken als Tommy Hilfiger en Calvin Klein bezit, red.). Voor PVH deden we destijds dressshirts en ties voor verschillende merken (neem: Calvin Klein, Michael Kors en Tommy Hilfiger). Voor deze merken hebben we veelal samen de hele wereld overgevlogen en zaten we zes tot tien
keer per jaar in New York.”
Tijdens een van de vele zakenreizen ontstond het idee voor New Amsterdam Apparel?
Niek: "Nee, dat ging iets anders. Het is min of meer organisch gegaan. Vlak voor de pandemie werd door de toenmalige CEO van PVH Corp besloten dat ze zich wilden gaan focussen op de eigen
merken en dit betekende dat de Michael Kors licentie zou stoppen. Vanuit die gesprekken hebben we de kans gekregen om deze licentie over te nemen. Dit werd door iedereen, van klanten tot partners, enthousiast ontvangen en zodoende is het idee voor New Amsterdam Apparel ontstaan. Midden in corona zijn we in een periode van zes maanden overgegaan van PVH Corp naar New Amsterdam Apparel en hadden we plots een eigen modebedrijf.”
Gewaagd, in corona tijd...
Niek: “Achteraf misschien wel, maar op dat moment voelde dat niet zo. We gingen gewoon. Toen iedereen dacht dat de wereld verging, was het voor ons juist hét moment om te beginnen. We konden met een schone lei starten en hebben vanaf het begin geïnvesteerd in mensen en systemen. De juiste fundering van het bedrijf.” Michael: “Die tijd heeft juist kansen gebracht. Op het vlak van tailoring zijn heel veel merken gestopt toentertijd, denk aan van Gils en andere merken die het tailoring-aanbod een stuk kleiner hebben gemaakt.”
Dus Michael, jouw baan bij van Gils verdween?
Michael: “Klopt! Alsof het zo moest gaan, want juist toen kwamen Niek en Frank met het idee om New Amsterdam Apparel te beginnen. Tijdens een lunch was het beklonken. Alles viel samen, we hebben geen moment getwijfeld en zijn ervoor gegaan.” Niek: “Goed om nog te vertellen, is dat we bijna vijf jaar geleden New Amsterdam Apparel zijn begonnen met Frank Boon. Oftewel drie modemannen met ieder zijn eigen expertise en een aantal investeerders."

“Wij zijn geen merken-
verzamelaars,
wij zijn merken-bouwers
Terugkomend op tailoring (en Michael Kors), wat doen jullie precies voor het modemerk?
Michael: “We ontwikkelen onder licentie van Michael Kors pakken, jasjes, broeken, overhemden en stropdassen voor het merk binnen Europa, het Midden-Oosten en Afrika. We leveren zelfs aan de
Michael Kors winkels in Korea en Japan. Wij doen alles: van ontwerpen tot verkopen, produceren en de uiteindelijk levering aan de klant. Uiteraard allemaal in samenwerking met het merk en team in
New York. We zijn dus redelijk vrij om zelf een collectie te ontwikkelen die goed is voor de Europese markt. Juist omdat we de Europese markt kennen en kunnen inschatten wat gaat werken.”
En de naam New Amsterdam Apparel, wat is het verhaal erachter?
Michael: “We hebben alle drie iets met Amerika en in het bijzonder New York, dus we wisten meteen dat onze bedrijfsnaam gelinkt moest zijn aan de stad. Vroeger heette New York natuurlijk New
Amsterdam. Omdat we heel veel in New York kwamen en het eerste merk waarvoor we de licentie kregen uit deze stad komt, was dit een toepasselijke naam. Verder is het een naam die zowel nationaal als internationaal blijft hangen. En ook lekker klinkt! We ondernemen op een andere en – vooral – eigen manier. En altijd met de handelsgeest van Amsterdam, de Amsterdamse spirit!”
Amsterdamse spirit, wat bedoelen jullie daarmee?
Niek: "Ondernemerschap: we durven risico’s te nemen! Daarnaast het internationale aspect en strategische ligging van ons netwerk. Amerikanen kijken naar Europa als één land. Maar als je in Europa komt, heb je verschillende landen, talen, culturen en valuta’s. Oftewel: verschillende manieren van werken. Het is voor merken die naar Europa willen lastig om daarmee rekening te houden, laat
staan daarmee te werken. Wij bieden daarvoor een passende oplossing, in de vorm van een service en kwaliteit met een think global, act local mindset.”
Dus jullie werken alleen voor Amerikaanse merken?
Michael: “In het begin wel, maar dat is inmiddels niet meer het geval. We zijn in 2020 gestart met Michael Kors, de tailoring licentie. Zes maanden later kregen we de kans om eveneens hun man-
nen underwear voor Europa te doen, als distributeur. Omdat we Michael Kors underwear deden, werden we door Schiesser benaderd om het agentschap voor Nederland over te nemen. En daaruit
zijn de huidige twee expertises ontstaan, namelijk: mens apparel en close to body. New Amsterdam Apparel biedt full-service pakketten aan, waarin wij voor merken alles kunnen faciliteren. Van pro-
ductie tot aan verkoop. Het kan in Europa, maar ook in bepaalde regio’s of alleen in Nederland. Net wat het partnership vereist.”
Nog even terug naar jullie huidige portfolio, met hoeveel merken werkt New Amsterdam Apparel samen?
Michael: “Momenteel acht merken and still counting, denk aan: Michael Kors, Adidas Underwear, Wolford, Original Penguin en Bamboo Basics. Bamboo Basics is de laatste toevoeging in de ‘close to body’ wereld. Het is een mooi, tijdloos product. Wij fungeren, onder agentschap, als hun verkooporganisatie en bouwen daarmee samen aan het uitbreiden van het Nederlandse ondergoed- en T-shirt merk. Maar we werken alweer aan twee new kids on the block...”
Niek: “De keuze voor een merk is gebaseerd
op kernwaarden; samenwerking, verantwoordelijkheid, aandacht en commerciële relevantie. Soms betekent dit dat we “nee” tegen een merk moeten zeggen. Dit hebben we dan ook al meerdere keren gedaan, ook tegen grotere merken. Wij zijn geen merkenverzamelaars, maar merkbouwers!”
Vertel ‘es meer over the new kids on the block...
Niek: “Aankomend voorjaar gaan wij Cavalli Uomo lanceren voor Europa. Dit is net zoals Michael Kors onder licentie, we zijn dus verantwoordelijk voor de gehele ontwikkeling, verkoop en levering
aan de klant. Het is een geweldige, affordable luxury menswear-lijn geworden, die we vanaf deze zomer exclusief zullen gaan aanbieden aan de beste accounts in Europa. Verwacht een herkenbare Roberto Cavalli stijl, maar in hele draagbare en mooie kwaliteiten. Tijdens de
zomereditie van Pitti Uomo, van 17 tot 20 juni in Florence, gaan we deze collectie met een exclusief evenement op het Roberto Cavalli landgoed inclusief wijngaard presenteren.”
Michael: “Vanuit de ‘close to body’ hoek’ is SAXX Underwear, van origine een Canadees bedrijf, op ons pad gekomen. Zij waren op zoek naar een bedrijf dat SAXX in Europa kan uitrollen, managen
en laten groeien. Ook met dit mooie merk hebben we een contract getekend en zullen we later dit jaar gaan starten met de verkoop binnen Europa.”
Niek op den Dries (Managing Director) en Michael Heijhoff (Commercial Director) zijn twee van de drie mannen achter New Amsterdam Apparel. Niek studeerde aan het AMFI, deed eerst jaren ervaring
op als productmanager, gevolgd door diverse director-rollen bij PVH Corp. Michael rondde zijn studie af op het TMO, werkte vele jaren voor Tommy Hilfiger, gevolgd door PVH Corp en Van Gils Fashion. Beide heren wonen
in Amsterdam en houden van reizen.
Roberto Cavalli en Cavalli Uomo kennen we,
maar SAXX Underwear nog niet...
Michael: “SAXX Underwear verdient het om meer bekendheid te hebben in Nederland en Europa, ze zijn niet alleen onderscheidend in product en prints, maar ook op het gebied van innovatie. Zo hebben ze onder andere de gepatenteerde “ball-park pouch”, een constructie binnen het product die de edele delen van de man in positie houdt. SAXX is voor de man die actieve sporten doet, maar ook werkt en een druk dagelijks leven heeft. Hij wil graag op de juiste wijze ondersteuning en wenst comfort te ervaren.”
Daarop voortbordurend: jullie hebben inmiddels een team van tien mensen.
Hoe gaan jullie om met het aspect van leidinggeven?
Niek: “Wij benaderen leidinggeven vanuit het familiegevoel. Wij kijken heel erg naar: past iemand bij ons team, naast dat ze bepaalde skills moeten hebben. Mensen hoeven niet per se hetzelfde te zijn.
Liever niet zelfs! Michael en ik zijn bijvoorbeeld ook heel verschillend, in karakters maar ook in achtergrond (commercie versus product). En dat is juist goed, want het versterkt elkaar als leidinggevenden. Maar ook in de hele bedrijfsdynamiek. Zó kunnen we samen de beste beslissingen maken.”
Michael: “Ik zie het niet als leidinggeven, maar eerder als inspireren en begeleiden van het team. We hebben allemaal passie voor wat we doen en hebben stuk voor stuk zogeheten vlammetjes in de ogen. Die gezamenlijke gedrevenheid zorgt voor verbinding. Het is vaak hard werken, maar er is ook tijd voor gezelligheid.”
Waar staat New Amsterdam Apparel anno 2025 voor?
Niek: “Samenwerking en kwaliteit, met het merk aan de ene kant en klanten/partners aan de andere kant. Van een distributeur in Italië tot aan onze klanten die wij rechtstreeks bedienen in Europa. Wij
zijn niet van het vluchtige, we denken graag long term en zijn altijd op zoek naar kwaliteit in al onze partnerships...”
Michael: “Samenwerking is heel erg belangrijk, voor de merken en voor de winkels. Essentieel anno 2025 is dat we naast onze klanten staan in plaats van er tegenover. We willen er voor hen zijn! We wil-
len samen bouwen, groeien en het beste rendement behalen. Met onze klanten en partners, maar juist ook met ons team. Wij sieren nu met z’n drieën de cover, maar New Amsterdam Apparel is écht
een team effort. Het draait om ons team, we doen het met elkaar.”
“Service en kwaliteit met
een think global
act local
mindset”

Daarop voortbordurend: jullie hebben inmiddels een team van tien mensen.
Hoe gaan jullie om met het aspect van leidinggeven?
Niek: “Wij benaderen leidinggeven vanuit het familiegevoel. Wij kijken heel erg naar: past iemand bij ons team, naast dat ze bepaalde skills moeten hebben. Mensen hoeven niet per se hetzelfde te zijn.
Liever niet zelfs! Michael en ik zijn bijvoorbeeld ook heel verschillend, in karakters maar ook in achtergrond (commercie versus product). En dat is juist goed, want het versterkt elkaar als leidinggevenden. Maar ook in de hele bedrijfsdynamiek. Zó kunnen we samen de beste beslissingen maken.”
Michael: “Ik zie het niet als leidinggeven, maar eerder als inspireren en begeleiden van het team. We hebben allemaal passie voor wat we doen en hebben stuk voor stuk zogeheten vlammetjes in de ogen. Die gezamenlijke gedrevenheid zorgt voor verbinding. Het is vaak hard werken, maar er is ook tijd voor gezelligheid.”
Mooi! Tot slot: waar staat New Amsterdam Apparel over vijf jaar?
Niek: “Gezien de groei die we de afgelopen jaren al hebben doorgemaakt, zijn wij over vijf jaar een bedrijf dat twee tot drie keer zo groot is als nu. Maar met dezelfde kernwaarden en partnerships zoals
we die nu al kennen. In de tussentijd zijn we goed op weg... We zijn geen start-up meer, we zijn een echt bedrijf.”

“We zijn geen start-up meer, we zijn een echt bedrijf.”