MARKT IN CIJFERS
Wie is de
e-shopper?
CIJFERS & TRENDS
De afgelopen jaren zagen we door de coronapandemie een toename in online aankopen. In 2023 is dit percentage dalende. De fysieke winkels worden weer gevonden, bleek al uit de GfK Fashionscan (2023). Wél is de populariteit van C2C-platforms (het online kopen en verkopen van tweedehands kleding) gestegen, blijkt uit een onderzoek van Geopost naar trends en ontwikkelingen op het gebied van online winkels (E-shopper Barometer 2023). De gegevens van het onderzoek zijn verzameld door middel van anonieme online interviews met 24.233 e- shoppers uit Europa, waarvan 1007 Nederlandse online shoppers. De belangrijkste inzichten uit het rapport delen we hieronder.
TEKST: LISA LUBBERTS BRON: E-SHOPPER BAROMETER RAPPORT 2023
Fysieke aankopen versus online aankopen
Het verschil tussen online en fysieke aankopen binnen het fashionsegment in 2023 t.o.v 2022.
Aantal e-shoppers en online aankopen
Redenen om voor e-shopping te kiezen
Maar liefst 61% van de regelmatige e-shoppers geeft aan dat de prijs de belangrijkste factor is om online te shoppen. In deze grafiek wordt weergegeven om welke andere redenen de ondervraagden daarnaast de voorkeur geven aan e-shopping.
Redenen om niet voor e-shopping te kiezen
Dit zijn de voornaamste redenen waarom de ondervraagden liever niet online winkelen.
Bezorging aan huis versus pakketwinkels
Uit het rapport blijkt dat de voorkeur uitgaat naar bezorging aan huis. Wel zijn pakketwinkels de afgelopen twee jaar in populariteit gestegen. Ook worden pakketlockers meer gebruikt in 2023.
Groeiende trend:
‘C2C-shopping’
C2C-platforms zijn platforms, zoals Vinted en Marktplaats, waar consumenten gebruikte producten rechtstreeks onderling kopen en verkopen. Motivatie om dit te doen: geld besparen.
Profiel gemiddelde C2C-gebruiker
Reden om tweedehands te kopen
E-shoppers zijn onder te verdelen in 5 profielen
Liefhebber
- Heeft altijd een smartphone bij de hand
- Vindt e-shopping gemakkelijk en stressvrij
- Zoekt naar beoordelingen en aanbevelingen voorafgaand aan aankoop
Levensgenieter
- Haalt plezier uit een e-shop ervaring
- Houdt ervan om de levensstijl te vereenvoudigen
- Is bereid extra te betalen om het dagelijks leven makkelijker te maken
Senior
- Gebruikt e-commerce uit noodzaak
- Geeft de voorkeur aan desktop/laptop voor e-shopping
- Is minder geneigd social media te gebruiken
Eco-selectieve e-shopper
- Is ontvankelijk voor negatieve online feedback
- Is gevoelig voor bezorgkosten
- Geeft de voorkeur aan duurzame bezorg-oplossingen
Prijsbewuste e-shopper
- Kiest ervoor om alleen online te kopen als de prijs goed is
- Geeft de voorkeur aan thuisbezorgen
- Gebruikt vaak kluisjes om pakketten op te halen als het hem/haar uitkomt
Conclusies
Uit cijfers van het e-shopper onderzoek naar trends en ontwikkelingen op het gebied van online winkelen, blijkt dat Nederlanders over het algemeen iets minder online winkelen dan voorgaande jaren. Redenen om de voorkeur te geven aan de fysieke winkel, zijn volgens het rapport onder andere slechte recensies van anderen, lange levertijden en een beperkte voorraad.
Toch shopt nog steeds 81% van alle Nederlandse respondenten regelmatig online. De mensen die liever online winkelen geven als voornaamste reden de prijs: 61% geeft aan dat dit de grootste rol speelt in hun koopgedrag online. Andere belangrijke punten zijn het besparen op tijd en minder stress ervaren dan wanneer men in een winkel shopt.
Waar het percentage online shoppers in zijn totaliteit is gedaald, is de populariteit van online tweedehands kleding en schoenen shoppen (via C2C-platforms) wél gestegen. Maar liefst 8 op de 10 Nederlandse e-shoppers maakt gebruik van tweedehands platforms. De belangrijkste beweegredenen? De prijs (een zakcentje extra verdienen, of juist voor een klein bedrag kunnen winkelen) en de waarde die men hecht aan duurzaamheid, blijkt uit het rapport.
Lisa Lubberts
redacteur Textilia