EDITORIAL
VERNIEUWDE
Schoenvisie
Daar is-ie dan: de eerste, vernieuwde digitale versie van Schoenvisie! Maak je digi-borst nat voor nieuwe lay-outs met dito fonts en – naast de vertrouwde rubrieken – een gloednieuwe rubriek. Namelijk: de carrièrelessen van Tamaris’ designer/productmanager, Coby Laureijs. Welke belangrijke learnings heeft Coby opgedaan in haar carrière, je komt erachter op pagina 6 .
Wat je nog meer kan verwachten? Schoenvisie #4 staat geheel in het teken van inspirerende interviews. Voor het grote interview brachten we een bezoek aan schoenengigant Bristol. Elise Vanaudenhove werd in 2017 aangesteld als CEO van Bristol om het familiebedrijf weer winstgevend te maken. Dat begint z’n vruchten af te werpen, al duurt het langer dan verwacht: de retailer hoopte in 2022 uit de rode cijfers te zijn, maar richt de blik nu op 2024.
“Het zijn turbulente tijden. We hebben de afgelopen jaren dingen meegemaakt die we niet hadden verwacht en die we nog niet eerder hadden meegemaakt. De kunst is om daarvan te leren en tot een manier van bedrijfsvoering te komen waarmee je flexibel bent. De realiteit gaat zich niet aan ons aanpassen, wij moeten ons aan de realiteit aanpassen. Je moet leren houden van de manier waarop het nu gaat en steeds je kansen zien en je aanpassen.”
Verder sprak ik Marian Bekkers (oprichter van Kooplust, een platform dat zelfstandige retailers helpt om hun bedrijfsdoelen te bereiken door hun maximale potentie te benutten) over haar initiatief de ‘Week van de Stenen Winkel’ (zie pagina 8) . Mocht je er nog niet bekend mee zijn: deze week (13 tot en met 19 mei 2024) is bedoeld om de veerkracht van lokale stenen winkels te vieren. Bonus? Je kan je nog aanmelden...
Mijn collega Lisa had op haar beurt een persoonlijke one-on-one met #vakidioot Said Belhadj van het handgemaakte schoenenlabel Raphia, lees mee vanaf pagina 11 . Dit en veel meer vind je in dit nummer. Ik hoop dat je er weer van geniet!
Gina Pesulima,
hoofdredacteur